Translate

söndag 6 oktober 2013

"På Tapeten"

För några dagar sedan köpte jag ”Boken om  Bertila” av Nisse Larsson. (Urax Förlag).

Tecknaren Bertil Almqvist (Bertila) är kanske mest känd som pappa till symbolen ”En svensk tiger”, böckerna om Barna Hedenhös och ”tapeterna” på sista sidan i Aftonbladet.

Bertila var en mycket mångsidig tecknare och illustratör. Han hade en unik förmåga att med humor kombinera text och bild till en helhet. Han var mycket produktiv och boken är både en fyllig resume´ av hans liv och ett stycke ”nutidshistoria”.

Bertila har alltid varit en av mina tecknaridoler. När jag gick var ung köpte jag Aftonbladet med Bertilas baksida ”På Tapeten” varje söndag.  Jag klippte ur och inspirerades av hans sätt att integrera text och bild till en helhet.

På den tiden gick jag på Högre Allmänna Läroverket – nuvarande De Geergymnasiet – i Norrköping. Inspirerad av Bertila ritade jag skolans lärare i skoltidningen Gymnasistbladet (1965)

FRITT EFTER BERTILA, 1965

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar