Translate

lördag 30 juli 2016

Apropå en bild

Ny milstolpe..

Antalet unika svenska besökare på min blogg har nu passerat 80 000. En ökning med
60 000 sedan slutet av januari..

Teckningen om ”Den svenska flatheten” har seglat upp som den i särklass mest spridda och klickade bilden på min ”10 i topplista”. Och också den mest delade…

–––
Liksom tusentals andra publicerade Centern i Skurups gruppledare Jörgen Sjöslätt (C) teckningen på sin facebooksida,. Han blev kritiserad av andra centerpartister i Skurup.
­–
Debatten togs upp i Skånska Dagbladet under rubiken ”Centerledare kritiserad för rasistisk publicering ”. 

Jag citerar:

Trodde du inte att den skulle upplevas som kontroversiell?
– Jo, men jag har plockat bort den, säger Jörgen Sjöslätt igen.
Niels Paarup-Petersen, (C) ledamot i regionfullmäktige reagerade kraftigt och svarade på inlägget på facebook. Till Skånskan säger han:
– Jag tycker det är bra med satir och att man kan skratta åt makten. Men den här bilden spär på felaktiga uppfattningar.
För det första stämmer det inte att människor kommer till landet och efterfrågar dessa saker och för det andra stämmer det inte att statsministern och ”det etablerade” Sverige accepterar det här.


Så långt  citatet. Det är inte lätt med satir. Har man uppfattningen att en satirteckning är något som ska avbilda och stämma med verkligheten då har man fått det hela om bakfoten.  – Det är självklart att människor inte efterfrågar dessa saker. Och att tolka det som om Löfvén accepterar detta är lika långsökt.

Jag ritade teckningen för att jag tycker att regeringen är för undfallande när det gäller att förklara vilka regler och värderingar som gäller i Sverige.

De flesta nyanlända sköter sig, vill anpassa sig och är hederliga. De drabbas också av makthavarnas oförmåga att hantera de personer som inte vill anpassa sig till regler och normer. Vi måste kunna kritisera bilbränder, hedersmord och våldtäkter mm utan att för den skull beskyllas för att vara rasister.

För mig är den enkla definitionen av en satirteckning att den ska – ifrågasätta makthavare, uppmärksamma inkompetens och maktmissbruk. Den ska förarga, förvränga och överdriva.
Den dag satiren blir politisk korrekt och vi inte vågar kritisera missförhållanden har vi ingen yttrandefrihet kvar i Sverige.

Mord, våldtäkter, stenkastning, mordbränder har blivit vardagsmat, men hör inte hemma här.
Jag kommer att fortsätta driva  med makthavarnas inkompetens och oförmåga att ta de krafttag som behövs för att få ordning på Sverige.

Fortsätt gärna dela mina bilder. Ange källa eller länka till min blogg.

5 kommentarer:

  1. "Den dag satiren blir politisk korrekt och vi inte vågar kritisera missförhållanden har vi ingen yttrandefrihet kvar i Sverige."

    Ingen satir heller.

    SvaraRadera
  2. Satir är ofta en balansgång och skall i sin bästa form tycker jag dra företeelser till sin spets samtidigt som den pekar på missförhållanden och oegentligheter. Bra satir slår underifrån och gärna emot en maktfullkomlighet. Jan-Erik Ander har enligt min mening denna förmåga. Bra skrivet JEANDER.

    SvaraRadera
  3. Nu blir jag förvirrad?

    Först säger han att det inte stämmer att människor kommer till landet och efterfrågar dessa saker. Sedan säger han att det inte stämmer att statsministern accepterar det som” inte stämmer”.

    Hur kan man inte acceptera något som inte förekommer?

    Enligt Niels Paarup-Petersen stämmer det ju att människor kommer till landet och efterfrågar dessa saker annars finns ingen anledning att inte acceptera det.

    Krångligt?

    Ja, svensk politisk korrekthet är krånglig och helt inkonsekvent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som satir funkar det ju utmärkt och nog kan man påstå att undfallenheten och rädslan för att bli dömd som rasist är ganska påtaglig...

      Radera
  4. Håller med föregående inlägg till 100%.

    Mvh Skogåsbon

    SvaraRadera